2013-03-19

Cable Congress 2013: postępująca konsolidacja i rosnące przychody - dobry rok dla europejskiego sektora kablowego

Tegoroczny Cable Congress, który miał miejsce 5-7 marca w Londynie, potwierdził, że sektor kablowy jest obecnie w najlepszej kondycji od czasu globalnego kryzysu finansowego, który rozpoczął się w 2008 roku. Dzięki innowacjom technologicznym i konsolidacji branży, stymuluje rozwój konkurencji stając się jednocześnie istotnym partnerem sektora publicznego  w realizacji celów Agendy Cyfrowej.

Badanie zaprezentowane w czasie Cable Congress przez IHS Screen Digest, pokazało silne trendy wzrostowe we wszystkich segmentach usług. W 2012 liczba użytkowników szerokopasmowego Internetu oferowanego przez sieci kablowe wzrosła o 8,4% do 27 milionów (z 25 mln w 2011), a użytkowników TV cyfrowej o 9,2% do 30,5 mln (z 28 mln w 2011), po raz pierwszy przewyższając liczbę abonentów TV analogowej, telefonii 8,7%  do 19,7 mln. W ciągu ostatnich 5 lat liczba usług kablowych, z jakich korzystają mieszkańcy Europy wzrosła o 17,7 mln do 106,5 mln.

Perspektywy rozwoju sektora, nowe źródła przychodów

Tematem, jaki przewijał się w wielu panelach dyskusyjnych było poszukiwanie nowych obszarów wzrostu,  wśród których wymienia się rozwiązania dla cyfrowego domu, rozwój usług dla biznesu, a także tworzenie nowych usług dla klientów indywidualnych.

Manuel Kohnstamm, prezes Cable Europe, wiceprezes i Chief Policy Officer Libert Global,  stwierdził podczas kongresu, że branża kablowa stała się ekscytująca i ‘cool’ „Klienci dostają najszybszy Internet na świecie, wspaniałe oferty na żądanie, aplikacje wieloekranowe oraz zupełnie nowy sposób integracji naszej starej znajomej telewizji z gospodarstwami domowymi. Nasi partnerzy biznesowi mają możliwość rozwijania nowych inicjatyw.” – dodał, nawiązując, między innymi, do szybkiego rozwoju usług interaktywnych oraz wideo on-line odbieranego na ekranach telewizorów. Zwrócił uwagę na nową, generację usług kablowych i ich coraz większą personalizację, łatwe w użyciu i intuicyjne interfejsy, które sprawiają, że łatwiej jest dzielić się ulubionymi treściami w obrębie gospodarstw domowych. „To jest to czego dziś chcą klienci, nie tylko stabilności usług,” powiedział.

Coraz więcej klientów, odchodzi od tradycyjnego oglądania telewizji i chce swobodnie korzystać z treści cyfrowych w wybranym miejscu i czasie. Dlatego nowa generacja usług kablowych to szybki internet, który pozwala tworzyć domową sieć bezprzewodową i korzystać z rozrywki na wielu urządzeniach.

Rozwój technologii

Jednym z kluczowych tematów kongresu była rola technologii i dalszy rozwój technologii DOCSIS 3.0 do DOCSIS 3.1. Przedstawiony przez CableLabs plan zakłada wprowadzenie pierwszych produktów już w przyszłym roku i zaoferowanie ich na szerszą skalę w 2015/16. DOCSiS 3.1 ma zapewnić prędkość pobierania na poziomie 10 Gbps . Jest to technologia efektywniejsza kosztowo niż FTTH i umożliwia oferowanie coraz szybszych prędkości, zgodnie z rzeczywistym zapotrzebowaniem rynkowym. Technologia DOCSiS jest obok FTTH i LTE zaliczana do sieci nowej generacji (NGN) i promowana jako element miksu technologicznego, umożliwiającego szybsze i efektywne kosztowo osiąganie celów Agendy Cyfrowej.

Konsolidacja branży w Europie

Najważniejszym wydarzeniem dotyczącym konsolidacji sektora kablowego w Europie jest planowany zakup Virgin Media, największego operatora kablowego w Wlk. Brytanii przez Liberty Global, spółki matki UPC. Transakcja szacowana na 23,3 mld dolarów  i ma być sfinalizowana po uzyskaniu zgody z Komisji Europejskiej. W tym kontekście, Manuel Kohnstamm, skomentował: „Najważniejszą korzyścią jest to, że nasze rynki nieuchronnie idą w kierunku coraz większej konwergencji. Nacisk, jaki sektor kablowy kładzie na innowacje, zmiany i adaptacje oraz konsolidacje stworzą znaczącą wartość dla społeczeństwa oraz bogate i satysfakcjonujące doświadczenia dla konsumentów. Regulatorzy powinni to wziąć pod uwagę i  podjąć długoterminową analizę naszej szybko rozwijającej się branży. Europejski sektor komunikacji jest nadal rozdrobniony i potrzeba mu więcej trans-narodowych i narodowych fuzji i akwizycji, aby utrzymać swoją pozycję.”
Matthias Kurth, Prezes s. Operacyjnych Cable Europe, organizacji branżowej, która od lat działa na rzecz ujednolicenia technologii stosowanych przez europejską branże kablową oraz realizacji ambicji regulacyjnych, stwierdził, że politycy zaczęli cenić branżę kablową. „Pięć czy dziesięć lat temu nie doceniano potencjału branży kablowej, ale wraz z wprowadzeniem Internetu szerokopasmowego DOCSIS oraz naszym rozwojem rynkowym, wszyscy politycy widzą w branży głównego partnera w realizacji celów ich planów rozwojowych”, powiedział. „Branża kablowa daje im możliwość realizacji agendy cyfrowej i osiągnięcia celów w segmencie szerokopasmowym, w sposób ekonomiczny. Miałem długie dyskusje na temat FTTH i politycy spostrzegli, że nie mają na to środków; że jest to za drogie. W tym momencie pojawia się branża kablowa i mówi „Możemy dostarczyć Internet szerokopasmowy bardziej efektywnie kosztowo”.

Jego główne przesłanie nawiązało do przemówienia Manuela Kohnstamma otwierającego kongres, mówiącego o nowych, ekscytujących usługach. Stwierdził, że branża pozostanie konkurencyjna, jeśli skupi się na jakości usług i obsługi klienta, dostarczając atrakcyjnych, ale i stabilnych i godnych zaufania usług.
LGI na Cable Congress  – inwestycje w innowacyjne usługi

Mike Fries, prezes LGI powiedział, że dla Liberty Global  ważna może stać się możliwość oferowania poczwórnej usługi, co jest osiągalne i nie wymaga olbrzymich nakładów finansowych. Patrząc jednak na możliwe akwizycje na tym rynku, uważa, że usługi mobilne są szansą i zarazem zagrożeniem. Firmy oferujące usługi mobilne mogą bowiem mieć wysokie udziały rynkowe na poziomie 50-70%, jednak ich abonenci nie koniecznie zechcą skorzystać z usług kablowych.

LGI umacnia swoją pozycję na europejskim rynku. Umowa zakupu Virgin Media, zapewniająca operatorowi wiodącą pozycję na jednym z największych rynków w Europie oraz niedawne akwizycje w Niemczech umożliwiają bardziej efektywną konkurencję z operatorami zasiedziałymi. Obecnie 80% przychodów LGI pochodzi z pięciu największych, europejskich rynków. Mike Fries potwierdził zainteresowanie dalszymi akwizycjami.  Wśród najbliższych planów Mike Fries wymienia dalszy rozwój platformy Horizon, obecnej na rynkach holenderskim i szwajcarskim, w tym oparcie usługi o rozwiązanie w chmurze.

***
UPC Polska jest liderem cyfrowych usług kablowych: telewizji, szerokopasmowego Internetu i telefonii dla klientów indywidualnych
i biznesowych. Łączymy ludzi z cyfrowym światem, ułatwiając korzystanie z jego nieograniczonego potencjału oraz wyznaczamy nowe trendy na rynku, dzięki wdrażaniu najlepszych, światowych technologii. Na koniec 2012 r. z usług UPC Polska korzystało  1 472 000 abonentów, w tym 756 300  z interaktywnej telewizji cyfrowej, 546 000 z telewizji analogowej, 854 700 z szerokopasmowego internetu i 459 000  z telefonii. W zasięgu najnowszej generacji szerokopasmowych sieci UPC w standardzie DOCSIS 3.0 znajduje się ponad 2,5 mln gospodarstw domowych, w ponad 100 miastach w Polsce. UPC Polska jest częścią Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK). Więcej informacji dostępnych jest na stronie: www.upc.pl

Liberty Global, Inc. jest międzynarodowym operatorem telewizji kablowej oferującym innowacyjne usługi telewizji, szerokopasmowego dostępu do Internetu i telefonii 20 milionom klientów, zapewniając im dostęp do świata informacji, komunikacji i rozrywki. Liberty Global dysponuje nowoczesnymi sieciami szerokopasmowymi w 13 krajach, głównie w Europie, ale także w Chile. Do firmy należą również spółki medialne i producenckie, m.in. Chellomedia w Europie (dane z dnia 30 grudnia 2012r.).

Kontakt dla mediów:

Lidia Stępińska-Ustasiak
Kierownik ds. Komunikacji Korporacyjnej
UPC Polska
T +48 22 24 16 877
M +48 600 488 877
E : Lidia.stepinska-ustasiak@upc.com.pl