2013-02-05

Serfuję. Respektuję.

Dekalog Młodych Internautów

„Serfuję. Respektuję” to hasło tegorocznego Dnia Bezpiecznego Internetu. UPC Polska wraz z Fundacją Dzieci Niczyje oraz Naukową i Akademicką Siecią Komputerową (organizatorami DBI w Polsce), zachęca by internauci korzystając z sieci jednocześnie szanowali zasady, dzięki którym wszyscy użytkownicy Internetu będą czuli się komfortowo i bezpiecznie. Dzieci z całej Polski zaproszone do dyskusji przez Polskie Centrum Programu Safer Internet, wspólną inicjatywę FDN i NASK utworzyły listę 10 praw i 10 obowiązków, których przestrzeganie pozwoli bezpiecznie korzystać z potencjału nowych technologii. UPC od wielu lat dzieli się wiedzą z zakresu bezpieczeństwa w Internecie i aktywnie promuje zasady mądrego korzystania z wirtualnych zasobów realizując m.in. projekt „Pozytywni w sieci”. W tym roku w ramach Dnia Bezpiecznego Internetu promuje „Dekalog cyfrowego obywatela”, z którego mogą korzystać wszyscy użytkownicy Internetu, bez względu na wiek.

Młodzi ludzie od najmłodszych lat za pośrednictwem różnych narzędzi mają dostęp do Internetu i tam realizują swoje pasje, nawiązują kontakty, komunikują się z przyjaciółmi, uczą się i czerpią wiedzę o świecie. Jednak, jak pokazują badania  również tam spotykają się z agresją, niedozwolonymi treściami oraz są uczestnikami zdarzeń, które budzą ich niepokój. Dlatego tak ważne jest, by rozmawiać z najmłodszymi o tym, jak mądrze, efektywnie i bezpiecznie poruszać się w wirtualnym świecie. Bardzo duże znaczenie ma również postawa rodziców i przykład, jaki dają dzieciom serfując w sieci. Utworzony przez dzieci „Dekalog” to uniwersalne zasady, które ułatwią wszystkim pokoleniom korzystanie z sieci.

Akcja UPC Polska pod hasłem „Pozytywni w sieci” to inicjatywa, której celem jest kształtowanie odpowiedzialnych postaw w sieci. W badaniach  zauważa się, że np. formułując opinie w Internecie robimy to w o wiele bardziej skrajny sposób niż w „realu”, postępujemy o wiele bardziej niefrasobliwie. Nasze wypowiedzi są nacechowane dużym ładunkiem negatywnych emocji, a jednocześnie często nie chcemy brać za nie odpowiedzialności (nie podpisujemy się swoim imieniem i nazwiskiem).

Zaangażowanie, z jakim dzieci tworzyły spis praw i obowiązków dla internautów, świadczy o tym, że biorą odpowiedzialność za swoje działania i chcą czuć się bezpiecznie w sieci. Chcą również dzielić się swoją wiedzą z innymi. UPC wspiera tę ideę i promuje Dekalog wśród swoich klientów, partnerów biznesowych oraz społecznych, tak by jak najszersze grono internautów poznało zasady, dzięki którym unikną niebezpieczeństw w sieci. Powstały dokument to doskonały pretekst do rozmowy z bliskimi o tym, jak chcemy funkcjonować w wirtualnym świecie i jaki mamy na to wpływ. Warto o tym pamiętać nie tylko w kontekście zbliżającego się Dnia Bezpiecznego Internetu.
***
UPC Polska jest liderem cyfrowych usług kablowych: telewizji, szerokopasmowego Internetu i telefonii dla klientów indywidualnych i biznesowych. Łączymy ludzi z cyfrowym światem, ułatwiając korzystanie z jego nieograniczonego potencjału oraz wyznaczamy nowe trendy na rynku, dzięki wdrażaniu najlepszych, światowych technologii. Na koniec 3 kwartału 2012 r. z usług UPC Polska korzystało  1 463 800 abonentów, w tym 715 400 z interaktywnej telewizji cyfrowej, 592 700 z telewizji analogowej, 820 100 z szerokopasmowego internetu i 431 600 z telefonii. W zasięgu najnowszej generacji szerokopasmowych sieci UPC w standardzie DOCSIS 3.0 znajduje się ponad 2,5 mln gospodarstw domowych, w ponad 100 miastach w Polsce. UPC Polska jest częścią Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK). Więcej informacji dostępnych jest na stronie: www.upc.pl

Liberty Global, Inc. jest międzynarodowym operatorem telewizji kablowej oferującym innowacyjne usługi telewizji, szerokopasmowego dostępu do Internetu i telefonii 20 milionom klientów, zapewniając im dostęp do świata informacji, komunikacji i rozrywki. Liberty Global dysponuje nowoczesnymi sieciami szerokopasmowymi w 13 krajach, głównie w Europie, ale także w Chile. Do firmy należą również spółki medialne i producenckie, m.in. Chellomedia w Europie (dane z dnia 30 września 2012r.).

Polskie Centrum Programu Safer Internet powołane zostało w 2005 r. w ramach programu Komisji Europejskiej „Safer Internet”. Tworzą je Fundacja Dzieci Niczyje oraz Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa. Centrum podejmuje szereg kompleksowych działań edukacyjnych na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży korzystających z Internetu i nowych technologii. W ramach Centrum działają również zespoły: Dyżurnet.pl - polski punkt ds. zwalczania nielegalnych treści w Internecie oraz Helpline.org.pl - punkt pomocy dla dzieci, rodziców i profesjonalistów w przypadkach zagrożeń w Internecie. Więcej informacji o programie w Polsce: www.saferinternet.pl.


1]EU KIds online II
2]Badanie Interactive Research Center, przeprowadzone na zlecenie firmy UPC Polska, w dniach  1 luty – 15 kwietnia 2012 roku

Kontakt dla mediów:

Dagmara Krzesińska
Młodszy Kierownik ds. projektów CSR i komunikacji
UPC Polska
T +48 22 24 16 820
M +48 600 488 020
E Dagmara.Krzesinska@upc.com.pl